تعریف ۸۱ پروژه زودبازده برای محلات منطقه ۷ شهرداری مشهدمقدس اعمال تخفیف ۲۲درصدی درصورت پرداخت نقدی بدهی ساختمانی شهرداری مشهد تا پایان تابستان ۱۴۰۳ مطالبات کارکنان و پیمانکاران شهرداری مشهد باید پرداخت شود| هفت ساله شدن شورای ششم مطالبه عمومی است در صدوبیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (یکم مرداد ۱۴۰۳) درباره کوچه «حاج‌حسن» مشهد که قدمتی ۱۰۰ ساله دارد صدور مجوز استخدام ۵ هزار آتش نشان در سراسر کشور استیضاح شهردار مشهد از دستورکار شورا خارج شد + فیلم کشف جسد بدون هویت در شهرک مهرگان مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار وکیل‌آباد و سه‌راه خیام در مشهد (یکم مرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای پنج منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (یکم مرداد ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از سرریز آلودگی‌ قصابی‌ها به پیاده رو خیابان آیت الله عبادی مشهد شهرداری بانی پویش‌های فرهنگی | نگاهی به عملکرد موفق پویش «نذر من» در مشهد افزایش مازوت سوزی با کاهش گاز تحویلی به نیروگاه توس مشهد برگزاری کارگاه نقاشی «زیارت رنگ‌ها» با موضوع اربعین در مشهد امامی‌راد: طرقبه‌شاندیز دایه مهربان‌تر از مادر نمی‌خواهد | گسترش مشهد به سمت طرقبه‌شاندیز معضلات فراوانی درپی دارد اجرای ۱۳۰ هکتار پارک، هسته مرکزی شهر مشهد را به ارتفاعات جنوب وصل می‌کند شهروند خبرنگار | درخواست امتداد خط ۴ قطارشهری مشهد تا میامی + پاسخ فرماندار مشهدمقدس: امروز در نقطه‌نقطه شهر، پروژه فعال وجود دارد شهردار مشهدمقدس: بوستان جهان‌شهر، بزرگ‌ترین پارک شهر است پروژه جهان‌شهر؛ مهم‌ترین دستاورد دوره ششم مدیریت شهری | احداث ۱۳ پارک ویژه بانوان در مشهدمقدس درباره مزرعه تاریخی «سرده» و قناتی که مشهدی‌ها را سیراب می‌کرد
سرخط خبرها

خط ۴ مترو مشهد در ردیف اعتباری دولت

  • کد خبر: ۸۹۸۷۶
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
خط ۴ مترو مشهد در ردیف اعتباری دولت
به‌تازگی شهرداری مشهد توانسته است به‌عنوان اولین شهر ایران مجوز تبصره ۷۷۷ را از سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت کشور دریافت کند. با گرفتن این مجوز امکان استفاده از منابع دولتی برای ساخت خط ۴ قطارشهری فراهم می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به‌تازگی شهرداری مشهد توانسته است به‌عنوان اولین شهر ایران مجوز تبصره ۷۷۷ را از سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت کشور دریافت کند. با گرفتن این مجوز امکان استفاده از منابع دولتی برای ساخت خط ۴ قطارشهری فراهم می‌شود.

پیش از این برای آغاز ساخت خطوط قطارشهری در شهر‌ها و استفاده از منابع دولتی برای ساخت آن نیازی به گرفتن چنین مجوزی نبود، اما براساس مصوبه سال ۱۳۹۹ سازمان برنامه‌وبودجه کشور، شهرداری‌ها برای ساخت خطوط جدید قطارشهری باید خط ریلی مدنظر را با طرح‌های جامع و تفصیلی شهر منطبق کنند تا بتوانند با گرفتن مجوز تبصره ۷۷۷ از مزایای دولتی بهره‌مند شوند.

در همین زمینه، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در گفتگو با شهرآرا بیان کرد: اوایل سال ۱۳۹۹ سازمان برنامه‌و‌بودجه و وزارت کشور بخشنامه‌ای را تصویب کردند که یکی از تبصره‌های این بخشنامه با عنوان تبصره ۷۷۷ درباره قطارشهری مهم است. براساس تبصره ۷۷۷، شهرداری‌های کشور مقید شده‌اند برای بهره‌مندی از کمک‌های دولتی در طرح‌های ریلی جدیدشان مجوز مربوط به این تبصره را دریافت کنند. در غیر این صورت اعتباری با عنوان سهم دولت به شهر‌ها تعلق نمی‌گیرد.

کیانوش کیامرز افزود: تبصره ۷۷۷ متشکل از موارد گوناگونی است. بدین صورت که اجرای عملیات ساخت یک خط ریلی با طرح‌های جامع و تفصیلی به‌روزشده شهر‌ها منطبق باشد تا مشخص شود آیا خط‌های ریلی که برای شهر طراحی شده است، تأیید شده و برای شهر لازم‌اند یا نه.

وی در ادامه بیان کرد: استفاده از منابع دولتی برای خطوطی که عملیات اجرایشان پیش از تصویب این تبصره آغاز شده بود، مانند خط ۳ قطارشهری مشهد با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود، اما برای اجرای خطوط جدید مانند خط ۴ قطارشهری مشهد، گرفتن مجوز این تبصره لازم است.

خوشبختانه باتوجه‌به اینکه در مشهد اتفاقات خوبی رخ داده بود و پس از بیش از ۱۰ جلسه کارشناسی با وزارت کشور و برگزاری نشست‌های تخصصی بین شهرداری مشهد، شورای همتای استان و استانداری و گرفتن مشاور، چهارشنبه هفته گذشته در نشستی با حضور معاون عمرانی استانداری خراسان‌رضوی، معاون عمران، حمل‌و نقل و ترافیک شهردار مشهد، رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد و مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با معاونان سازمان برنامه‌وبودجه کشور و وزارت کشور، شهرداری مشهد توانست به‌عنوان اولین شهر در کشور مجوز تبصره ۷۷۷ را برای خط ۴ قطارشهری مشهد دریافت کند.

اختصاص اوراق مشارکت مجزا برای خط ۴

وی افزود: باتوجه‌به گرفتن این مجوز، شهرداری مشهد می‌تواند در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور از ظرفیت اوراق مشارکت برای خط ۴ قطارشهری، اوراقی جداگانه منتشر کند. بنابراین، سهم اوراق شهر مشهد برای ساخت خطوط ریلی شهری در مشهد افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد بودجه ۴ هزار میلیاردی قطارشهری در سال ۱۴۰۱

کیامرز ادامه داد: ما برای ساخت خطوط ریلی مشهد پیشنهاد ۴ هزارمیلیارد تومانی بودجه را برای بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری مشهد ارائه داده‌ایم که از این میزان و در صورت تخصیص اوراق، هزارمیلیارد سهم دولت است و ۳ هزار میلیارد دیگر را شهرداری باید از تسهیلات بانکی یا به‌صورت غیرنقد تأمین کند.

آخرین وضعیت حفاری در خطوط ۳ و ۴ قطارشهری

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت حفاری خطوط ۳ و ۴ قطارشهری مشهد گفت: اکنون دستگاه حفار خط ۳ در جبهه شرقی، حوالی میدان صباست و تا پایان این قسمت از خط فقط یک کیلومتر دیگر باقی مانده است.

وی افزود: این دستگاه روزانه بین ۶ تا ۱۰ متر حفاری می‌کند و سرعتش کمی کاسته شده است. دلیل کاهش سرعت دستگاه حفار هم به نوع خاک منطقه سیدی مربوط است، اما برنامه ما این است که تا پایان سال حفاری این بخش از کار تمام شود.

کیامرز افزود: دستگاه حفار مستقر در خط ۴ نیز حدود ۴۴۰ متر حفاری کرده و از منطقه مهر مادر به‌سمت خواجه‌ربیع درحال حرکت است.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت ۶ کیلومتر مرحله اول خط ۳ قطارشهری مشهد نیز گفت: ساخت این قسمت خط ۳ از میدان شهدا تا پایانه امام‌رضا (ع) نیز به‌خوبی پیش می‌رود و اکنون بیشتر اقدامات برای تکمیل ایستگاه‌های اصلی میدان شهدا، باب‌الجواد (ع) و پایانه امام‌رضا (ع) است، اما عملیات ساخت ایستگاه‌های گذری این ۶ کیلومتر یعنی ایستگاه‌های شارستان، ۱۵ خرداد، بسیج و دانش هم درحال انجام است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد تأکید کرد: درمجموع پیشرفت فیزیکی ۶ کیلومتر از خط ۳ قطارشهری مشهد در بخش سازه‌ای بیش از ۶۲ درصد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->